27 februari 2022
Meer (fiets)veiligheid en betere verkeersdoorstroming op de N78
Tussen Dilsen en Rotem was het vaak filerijden op de gewestweg N78. Dit kon tot gevaarlijke verkeerssituaties leiden, niet in het minst voor de fietsers. De inrichting van de weginfrastructuur werd hertekend en Hoogmartens won de openbare aanbesteding om de werken uit te voeren.
Junior projectleider Kristof Truyen: “De weg die wij hebben heraangelegd bestond aanvankelijk uit slechts één rijbaan in elke richting, wat zorgde voor een slechte doorstroming van het verkeer. Door de parkeerstroken op te offeren, liggen er nu twee rijbanen in beide richtingen, plus een gesloten middenberm. Aan weerskanten van de weg zijn er vrijliggende fietspaden van twee meter breed.”
De gewestweg werd over een lengte van ongeveer één kilometer onder handen genomen. Ter hoogte van een belangrijke zijstraat werd een keerpunt en een veilige fietsoversteekplaats voorzien. Kort na het bouwverlof, in augustus 2021, werd met de werken gestart.
Kristof: “We hebben de opdracht uitgevoerd in twee fasen. Eerst werd de rijrichting Maasmechelen aangepakt, vanaf oktober was de richting Maaseik aan de beurt. Gedurende heel deze periode hebben we voor tijdelijke signalisatie gezorgd en kon het verkeer blijven doorstromen over versmalde rijvakken. De werken waren net voor de kerstvakantie afgerond, exact volgens de vooropgestelde timing. Waar het keerpunt moest komen hebben onze mensen de bestaande baan uitgebroken en een volledig nieuw wegdek aangelegd, vanaf de fundering tot en met de toplaag. Over de rest van het traject, zo’n 800 meter, hebben we het asfalt afgefreesd en een nieuwe toplaag aangebracht.”
Huzarenwerk
De N78 Rijksweg maakt deel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk Vlaanderen. Bij de heraanleg ging dan ook bijzondere aandacht naar de fietspaden.
Kristof: “We hebben de bestaande fietspaden afgefreesd en voorzien van een gloednieuwe toplaag asfalt. Vervolgens hebben we tussen de rijweg en de fietspaden groenstroken aangelegd, als extra veiligheidsbuffer voor de fietsers.”
Voor AWV werden de werken opgevolgd door werftoezichter Leon Maesen. Hij heeft lovende woorden over de samenwerking. “Ondanks de zeer krappe timing hebben we de werken op tijd kunnen afronden. Wat nu nog moet gebeuren is het aanbrengen van rode triflex-markeringen op één kruispunt, maar dat kan pas eind februari, begin maart, zodra de weersomstandigheden dat toelaten. De samenwerking met Hoogmartens en junior projectleider Kristof is zeer vlot verlopen. Het was de eerste werf die hij volledig zelfstandig heeft begeleid, maar alles is bijzonder goed gegaan. Kristof heeft steeds kort op de bal gespeeld en alles opgenomen wat ik hem vroeg. De uitvoeringstermijn van de werken was krap en het aanhoudende regenweer heeft ons parten gespeeld. Dat alles niettemin op tijd klaar was, mogen we een huzarenstuk noemen.”