29 oktober 2020
Hoogmartens schrijft mee een stukje geschiedenis in Bree
Kijken we eerst naar de werken op de N76. Na het bouwverlof is Hoogmartens er gestart met rioleringswerken. Aansluitend zullen er vrijliggende fietspaden worden aangelegd en enkele kruispunten vernieuwd. Zonder weerverlet of onvoorziene omstandigheden moeten we deze werken voorjaar 2021 kunnen finaliseren.
Dirk Dignef: “De Meeuwerkiezel is een mooi project dat onder meer bijdraagt tot een veiliger fietsomgeving. De wegenwerken en de aanleg van de fietspaden zijn vertrouwde materie voor ons. Rioleringswerken zijn een nog betrekkelijk nieuwe activiteit voor Hoogmartens en vormen een heuse uitdaging. Niet in het minst omdat het behoorlijk moeilijke werken zijn. We vernieuwen de riolering over een afstand van bijna 3,5 km, maar gaan ook tot een diepte van 4,5 meter. Geen sinecure dus, maar we hebben een stevige ploeg klaargestoomd en de werken vorderen zeer goed.”
Uniek stadsproject
Met de tweede werf, de herinrichting van de centrumstraten, helpt Hoogmartens mee om een stukje geschiedenis te schrijven in Bree. De heraanleg van het centrum is een uniek project waarmee de stad zich daadwerkelijk op de kaart zet als fiets- en voetgangersvriendelijk. Het volledige centrum binnen de kleine ring wordt woonerf. Voetgangers en spelende kinderen mogen de straat gebruiken over de volledige breedte, zeg maar van gevel tot gevel. Autoverkeer is toegelaten, maar met een maximum snelheid van 20 km per uur.
Dirk: “Wat Bree doet is schitterend: het ganse centrum aan de voetganger geven, zonder de automobilist volledig te bannen. Je mag met de wagen in de centrumstraten blijven rijden en parkeren, bijvoorbeeld voor een snelle boodschap. Maar je kan ‘m net zo goed kwijt op de kleine ring, vanwaar je nauwelijks 200 meter moet stappen naar de Markt.”
Gedurfd én creatief
De werken in het stadscentrum zijn uitgetekend over 400 kalenderdagen en moeten idealiter klaar zijn in september ’21. Een megaproject dus, waar heel wat overleg aan voorafging.
Dirk: “We hebben uitgebreid met de verantwoordelijken van de stad rond de tafel gezeten. Samen het project in detail bekeken, mogelijke knelpunten opgelijst en problemen opgelost. Van zodra we volledig op dezelfde golflengte zaten, zijn onze teams met de werken gestart. Momenteel hebben we al in twee straten de verouderde riolering volledig vervangen door een gescheiden stelsel waarbij regenwater en afvalwater apart worden afgevoerd. Hetzelfde moet gebeuren in alle straten van het centrum. Daarna beginnen we met de heraanleg van de straten, van gevel tot gevel in één niveau. Er komt dus geen niveauverschil waarbij de trottoirs hoger liggen dan de rijweg. Dit zorgt voor een mooi straatbeeld, maar ook voor een betere toegankelijkheid, bijvoorbeeld voor kinderwagens, rolstoelen, rollators, enz. De straten worden volledig aangelegd met betonstraatstenen. Over een oppervlakte van maar liefst 15.000 m², iets wat vandaag nog zelden voorkomt.”
Bree kiest niet enkel voor een gedurfde, maar ook voor een creatieve aanpak.
Dirk: “Klopt. Het soort betonstraatstenen dat men gekozen heeft oogt als natuursteen. Dit zal voor een wegdek zorgen dat zo effen is als een biljartlaken. Bovendien heeft men op een speelse manier gekozen voor verschillende kleurschakeringen. Zo krijgen de straten bijvoorbeeld lichtgrijze stenen, en pleinen zoals Markt en Vrijthof lichtbruine klinkers. Bovendien worden de straatstenen gevarieerd met verschillende oppervlakte-afwerkingen en in verschillende legverbanden aangelegd. Wat het geheel helemaal af zal maken, zijn de zogenaamde belevingszones met zitbanken, bloembakken, speeltuigen, kunstwerken, enz. Ik kan het niet genoeg benadrukken: dit wordt echt een toprealisatie en we mogen trots zijn dat we hier letterlijk onze steen kunnen aan bijdragen.”