27 januari 2021
Heraanleg parking KBC Hasselt Verwilghen: Een grondige voorstudie loont altijd
Vooraf kunnen meedenken met de opdrachtgever is een bepalende factor voor de manier waarop werken tot een goed einde worden gebracht. Dit werd eind vorig jaar nog maar eens bewezen bij de heraanleg van de bedrijfssite van KBC in Hasselt. De plannen zoals die door de bank werden uitgetekend, waren goed doordacht en duidelijk: een volledige make-over van de parkeerplaatsen en de rijweg voor het gebouw, inclusief de trappen naar de ingang, de signalisatie en de afsluitingen. “Allemaal zaken waarmee we perfect vertrouwd zijn”, vertelt projectleider Tim Gielen, “maar naar goede gewoonte maken we bij Hoogmartens altijd werk van een gedetailleerde voorbereiding en een grondige studie ter plaatse. Dat heeft ook voor deze werf meer dan geloond.”
Beter resultaat, sneller klaar en kosten bespaard
In de initiële plannen was voorzien dat het bestaande asfalt moest uitgebroken en vervangen worden. Tijdens de voorstudie werd echter vastgesteld dat de fundering onder het bestaande asfalt zeer zanderig was. Tim Gielen: “Wij hebben de klant om die reden vóór de aanvang van de werken geadviseerd om het asfalt niet uit te breken, maar er een nieuwe laag over te leggen. Deze aanpak betekende dat we niet alleen een beter resultaat verkregen, maar ook dat we sneller konden werken en dat de kostprijs lager was. Hadden we het probleem met de ondergrond pas tijdens het uitbreken van het asfalt ontdekt, dan had dit onvermijdelijk tot tijdverlies en een aanzienlijk hogere kost geleid. Ook bij de heraanleg van de parkeervakken hebben we sneller en kostenbesparend kunnen werken, simpelweg door de borduurstroken anders te leggen. Een eenvoudige ingreep die bovendien geen impact had op het aantal parkeerplaatsen.”
Sterk staaltje signalisatie
Naast asfaltwerken werden ook andere werkzaamheden uitgevoerd, zoals het herstellen van kantstroken aan de parkeerplaatsen, het op hoogte brengen van straatkolken, het herplaatsen van signalisatieborden en reflectorpalen en het opnieuw belijnen van het wegdek en de parkeervakken. In totaal namen de werken vier weken in beslag.
Tim Gielen: “We hebben gewerkt in twee fasen van telkens twee weken. Dat was noodzakelijk omdat het gebouw vanzelfsprekend toegankelijk moest blijven voor het personeel en de klanten van de bank. Ik geef hier graag een pluim aan de collega’s van onze eigen signalisatiedienst, die ervoor gezorgd hebben dat er geen parkeerhinder was en dat de toegang tot het gebouw te allen tijde verzekerd bleef. Onder meer door gebruik te maken van hekwerk en duidelijke signalisatie, was alles zo geregeld dat bezoekers op geen enkel moment op de werfzone moesten komen en perfect de weg vonden naar de parking en de ingang van het gebouw.”