5 juli 2023
Flexibele Allgrounders vernieuwen de site van Rhenus Automotive in Genk
Aan de vroegere Ford-site in Genk worden sinds 1 juni opnieuw voertuigen geassembleerd. Geen auto’s, maar tractoren en landbouwvoertuigen van het Amerikaanse merk John Deere. Het is Rhenus Automotive, een van de vroegere partnerbedrijven van Ford Genk, dat het contract met John Deere in de wacht sleepte.
Voor een gedeelte van de aanpassingswerken aan de bedrijfssite deed Rhenus Automotive een beroep op de allgrounders van Hoogmartens.
Toen in 2014 het doek viel over Ford Genk, zag het er ook slecht uit voor het Limburgse assemblagebedrijf SML, dat een van de hoofdleveranciers was van de autoconstructeur. SML maakte echter een doorstart en werd overgenomen door Rhenus Automotive, onderdeel van de internationale groep Rhenus Logistics.
Bob Schreurs, CEO van Rhenus Automotive België: “Na de sluiting van Ford hebben we in een eerste fase een aantal van onze bedrijfshallen moeten ontmantelen omdat die uiteraard volledig geconcipieerd waren op maat van het werk dat wij voor Ford deden. De voorbije jaren hebben we verschillende, veelal kleinere projecten uitgevoerd voor verschillende klanten. Met het contract van John Deere halen we nu opnieuw een zeer grote activiteit naar Genk. We gaan voor deze Amerikaanse fabrikant voorzien in de “final assembly” en “late configuration” van hun tractoren en andere landbouwvoertuigen. De voertuigen zullen vanuit Limburg worden geëxporteerd naar heel Europa.”
Timing was cruciaal bij deze opdracht
Het contract dat Rhenus Automotive heeft afgesloten gaat gepaard met een miljoeneninvestering en zorgt voor tientallen nieuwe jobs. Hoogmartens werd aangezocht om een aantal noodzakelijke aanpassingswerken op de bedrijfssite uit te voeren. Raphaël Bollue, werfleider bij Hoogmartens: “Midden april zijn wij met deze werken gestart. We hebben onder meer drie extra laadkades geplaatst, de parking uitgebreid en geasfalteerd, nieuwe belijningen aangebracht en de nieuwe toegang van de site voorzien van slagbomen. Cruciaal bij deze opdracht was de timing. Op 1 juni moest Rhenus Automotive namelijk zijn nieuwe assemblagelijn kunnen opstarten. Wij hadden samen met de klant een planning opgesteld waardoor dit perfect mogelijk was. In het weekend van Hemelvaart kregen we echter te horen dat de leverancier van de dock levellers voor de nieuwe loskades ruim een maand vertraging ging hebben. Zo’n dock leveller is het platform tussen de laadkade en de vrachtwagen die komt laden of lossen. Omdat deze vertraging zou betekenen dat Rhenus nooit operationeel kon zijn op 1 juni, zijn wij onmiddellijk op zoek gegaan naar een nieuwe leverancier. We hebben die gelukkig zeer snel gevonden, waardoor alle werkzaamheden alsnog tijdig klaar zijn geraakt. Los van dit probleem is dit project vlekkeloos verlopen en hebben wij zeer goed samengewerkt met de klant.”
Snel schakelen
Ook Bob Schreurs kijkt meer dan tevreden terug op de samenwerking met Hoogmartens. “Wij hadden al eerder met Hoogmartens gewerkt, voor kleinere opdrachten. Dit was de eerste keer dat wij hen een grote opdracht hebben aangereikt. Dat is gebeurd in volle vertrouwen, op basis van de door hen voorgestelde planning, de globale aanpak van de werken en de prijszetting. Wij zijn zeer tevreden over de kwaliteit van het geleverde werk, het nakomen van de gemaakte afspraken en de communicatie. En uiteraard waren wij bijzonder opgetogen over de manier waarop Hoogmartens het probleem met de dock levellers heeft opgelost. Zij hebben ogenblikkelijk geschakeld toen het probleem opdook, zijn zelf op zoek gegaan naar een oplossing en hebben die ontzettend snel gevonden. Als opdrachtgever hebben wij dat enorm geapprecieerd.”
Hoogmartens heeft ondertussen al meerdere projecten kunnen uitvoeren op de Ford-site. Onnodig te zeggen dat dit voor ons als Limburgs bedrijf een grote symbolische waarde heeft. Onze medewerkers zijn terecht fier dat zij kunnen bijdragen aan de heropleving van deze site, die een belangrijke meerwaarde betekent voor de economische toekomst van de provincie.