15 november 2021

5 jaar Hoogmartens Nederland is een succesverhaal

Uitbreiden naar Nederland was voor CEO Tom Hoogmartens vijf jaar geleden één van de logische stappen om de groeiambities van het  familiebedrijf waar te maken.

Tom Hoogmartens: “We hadden een strategisch plan uitgetekend met twee pijlers die richting moesten geven aan onze groei: de diversificatie van onze activiteiten en een uitbreiding van onze actieradius. Ons hoofdkantoor in Opglabbeek ligt dicht bij de Nederlandse grens; het lag dus voor de hand dat we onze expansie in die richting zagen. We voerden destijds al regelmatig opdrachten uit over de grens, in onderaanneming. Maar als je echt wil groeien, moet je als hoofdaannemer kunnen optreden. Het opstarten van een apart bedrijf in Nederland was daarom noodzakelijk.”

Was het geen optie om de Nederlandse markt vanuit België te bedienen?

Tom: “Neen, dat zou nooit lukken. We ontwikkelen in beide landen dezelfde activiteiten en bieden dezelfde services aan. Maar om te slagen op de Nederlandse markt, moet je ter plaatse aanwezig zijn met een volwaardig bedrijf en moet je met Nederlandse mensen werken. We spreken weliswaar dezelfde taal, maar er is een cultuurverschil, de wetgeving is anders, er gelden andere voorschriften, enz.”

Een bedrijf opstarten in deze sector is geen sinecure. Het was beginnen van nul, maar ondertussen timmert Hoogmartens Nederland stevig aan de weg.

Tom: “We kunnen inderdaad zeer tevreden zijn over de positie die we vandaag al verworven hebben. Dat is in de eerste plaats de verdienste van onze medewerkers in Nederland, maar heeft natuurlijk ook te maken met de nauwe samenwerking tussen onze mensen langs beide kanten van de grens. We delen onze kennis en jarenlange ervaring, gebruiken samen het aanwezige materieel, kopen samen grondstoffen aan, enz. De schaalvergroting is ook een goede zaak omdat we onze risico’s kunnen spreiden. Gaat het bijvoorbeeld eens wat minder op de Belgische markt, dan kunnen we profiteren van de betere conjunctuur in Nederland. Op een ander moment kan het dan weer net andersom zijn.”

 Hoe zie je Hoogmartens België en Nederland verder evolueren?

Tom: “Het is in de eerste plaats belangrijk dat beide bedrijven een solide positie bekleden op hun thuismarkt en er een sterke relatie onderhouden met hun klanten. Daarnaast moet het voor onze grote klanten, die actief zijn in België én Nederland, een troef zijn dat ze grensoverschrijdend een beroep op ons kunnen doen.”

Kwalitatief werk door kwalitatieve mensen

Juul Ramaekers staat sinds 2018 als Rayonleider Limburg-Brabant aan het hoofd van Hoogmartens Nederland. Waar staat het bedrijf vandaag, vijf jaar na de introductie op de Nederlandse markt?

Juul: “We hebben al een stevig parcours afgelegd. Er is een mooie klantenportefeuille, die voor ongeveer 90% uit gemeentelijke en andere overheden bestaat. Maar ook bij bedrijven worden we meer en meer een vaste waarde. Een belangrijke graadmeter is de positieve feedback die we van onze klanten krijgen én het feit dat we steeds meer spontane offerteaanvragen krijgen van bedrijven die we nog niet kenden, maar die toch de weg naar ons hebben gevonden. Dat betekent dat onze naamsbekendheid groeit.”

De voornaamste troef van Hoogmartens zijn de medewerkers. Slaag je erin om voldoende goede vakmensen aan te trekken?

Juul: “Dat gaat steeds beter, ondanks de krapte op de arbeidsmarkt. Vaklui beginnen ons te kennen als een serieuze aannemer en een degelijke werkgever. Het gevolg is dat ook steeds meer mensen bij ons aan de slag willen gaan en dat is uitermate belangrijk. Want het is evident dat we als bedrijf omzet willen draaien, maar in de eerste plaats willen we gezond groeien. We moeten voor onze klanten een vertrouwde partner zijn waarmee men een relatie op lange termijn uitbouwt. Dat kan enkel als we waarmaken wat we onze klanten beloven: kwalitatief werk dat op een flexibele manier wordt geleverd door kwalitatieve mensen. Daarmee heb ik meteen ook een van onze voornaamste ambities geformuleerd.”

Flexibiliteit en de kracht van een sterke groep

Roger de Gelder is sinds twee jaar als salesmanager aan de slag bij Hoogmartens Nederland. Met een pak ervaring in de wegenbouw formuleert hij zijn doelstellingen glashelder: orders binnenhalen en vertrouwensrelaties uitbouwen met de klanten.

Roger de Gelder: “Hoogmartens Nederlands is gegroeid van een onderaannemer naar een hoofdaannemer en wil dat groeipad verder uitbouwen. Onze hoogste troef is ontegensprekelijk dat we allrounders zijn en de kracht van een grote groep achter ons hebben. Dat geeft vertrouwen. We voeren kleinere én grote projecten uit, omdat we indien nodig steeds een beroep kunnen doen op de hulp van onze Belgische collega’s. Dat geldt zowel voor knowhow, het gebruik van materieel als voor mankracht. Zo beschikken we bijvoorbeeld als groep over drie asfaltploegen, twee in België en één in Nederland. Afhankelijk van de omvang van een opdracht, kunnen die teams over de grens aan de slag gaan. Hetzelfde geldt voor het uitvoeren van betonwerken.”

Er zijn operationeel heel wat voordelen aan de samenwerking tussen Hoogmartens Nederland en België. Zijn die er ook op commercieel vlak?

Roger: “Zeer zeker, ik geef één voorbeeld. Hoogmartens heeft in België werken uitgevoerd in een van de vakantieparken van Center Parcs. De klant was zo tevreden over het geleverde werk, dat wij nu ook in Nederland voor Center Parcs aan de slag zijn. Zo zie ik nog heel wat grensoverschrijdende opportuniteiten, bijvoorbeeld bij bedrijven in de logistieke sector die grote sites hebben in zowel Nederland als België. Elkaar commercieel over de grens heen steunen, dat moet absoluut een doelstelling zijn.”

CONTACT

Heeft u een vraag voor Hoogmartens?

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.