4 mei 2022

Hoogmartens na de brand: vol vertrouwen kijken naar de toekomst

CEO Tom Hoogmartens werd in het midden van de nacht uit bed gebeld met de melding dat zijn bedrijf in lichterlaaie stond. In geen tijd was hij ter plaatse. “Je staat machteloos te kijken hoe het levenswerk van drie generaties in een paar uur tijd in rook opgaat”, vertelt Tom. “Op dat moment weet je het even niet meer, maar al snel probeer je het hoofd koel te houden en focus je op wat er moet gebeuren. Je stelt voor jezelf een aantal prioriteiten, met helemaal voorop: de continuïteit verzekeren en ervoor zorgen dat het werk op de werven kan doorgaan. Dat doe je in het belang van  je klanten én van je medewerkers.”

De lopende projecten konden verder uitgevoerd worden doordat quasi alle machines op de werven stonden. Maar hoe dan ook heb je een uitvalsbasis nodig. Het bedrijf Besix uit Bilzen stelde vrijwel onmiddellijk voor om gebruik te maken van een van hun gebouwen. “Ik ben de collega’s van Besix ontzettend dankbaar omdat zij ons zo snel uit de nood hebben geholpen. Hetzelfde geldt trouwens voor nog andere sectorgenoten en de leden van de Confederatie Bouw. De solidariteit was enorm en iedereen stond klaar om ons te helpen met het aanleveren van materiaal, machines, enz. Een onbeschrijflijk mooi gebaar.”

 

“De perfecte teambuilding”

HR-verantwoordelijke Julie Dekker keek eveneens vol ongeloof naar de nietsontziende kracht van het vuur. “Alles was afgebrand, werkelijk alles”, vertelt ze. “Laptops, schermen, printers, de server, de plotter, de telefooncentrale, … alles was weg. Een doos met 100 pennen was het enige kantoormateriaal dat we uit de brand konden redden.”

Ook voor Julie kwam het erop aan om zo snel mogelijk terug te kunnen opstarten. “Daags na de brand hebben we nieuwe computers, schermen, werk- en bestelbonnen, rekenmachines, enz. besteld. Alles wat je nodig hebt om opnieuw te kunnen werken en operationeel niet stil te vallen.”

Julie spreekt met veel ontzag en appreciatie over de manier waarop de medewerkers met de brand zijn omgegaan. “We hadden de medewerkers op het moment van de brand laten weten dat ze ter plaatse niets konden komen doen. Maar zodra de brandweer de site semi-veilig had verklaard, was iedereen present: ‘Wat kunnen we doen, zeg het maar’. Iedereen probeerde te helpen en zaken uit het afgebrande gebouw te halen: half verbrande dossiers, documenten, wat persoonlijke spullen. Veel viel er niet te redden, maar het was werkelijk de beste teambuilding die je je kan voorstellen. Zoveel betrokkenheid en zoveel verbondenheid! Een dag na de brand had iemand al een filmpje gemaakt over wat er was gebeurd, met quotes van de collega’s over hoe erg men het vond. Het filmpje ging onmiddellijk rond op sociale media.”

Door het snelle optreden van alle medewerkers en de hulp van buitenaf kon ook het werk op kantoor relatief snel heropgestart worden. Er werd een gebouw met magazijnen gehuurd, vlakbij de afgebrande site. Er werd het nodige gedaan voor de kantoormeubelen en nieuwe internet- en telefoonaansluitingen voorzien. Zodra iedereen opnieuw geïnstalleerd was, kon het werk hervat en de verloren tijd ingehaald worden. Julie: “Onze mensen doen momenteel dubbel werk: hun eigenlijke job plus het herstellen van alles wat verloren is gegaan. Maar de bereidheid om dat te doen is bijzonder groot, zodat we bijvoorbeeld tijdig de salarissen hebben kunnen betalen. Schitterend toch.”

“Alle lof voor heel het team!”

Het was de eerste prioriteit van operationeel directeur Lennert Lemmens om de continuïteit op de werven te garanderen. Hij spreek vol lof over de inzet alle medewerkers, zowel de mensen van de uitvoering als de collega’s van de binnendienst. “Iedereen heeft een tand bijgestoken en extra uren gepresteerd. Daardoor waren we zeer snel terug op kruissnelheid en zijn we onze deadlines blijven halen. Heel het team verdient hier een dikke pluim voor! Met uitzondering van de asfalt- en betonmachines stond alles wat we nodig hadden om te werken op de werven. Hierdoor konden de lopende projecten quasi probleemloos verder uitgevoerd worden. Voor de projecten die in de voorbereidende fase zaten, hebben we een vertraging van ongeveer één week opgelopen. Door de problemen met de servers konden we een aantal dagen niet beschikken over noodzakelijke documenten. Maar door het snelle handelen van onder meer de collega’s van de calculatie was een en ander snel opgelost.”

Net als Tom is ook Lennert zeer opgetogen over de manier waarop de buitenwereld gereageerd heeft op de brand. “Onze leveranciers, onderaannemers en concullega’s hebben allemaal zeer veel begrip en bereidheid om te helpen getoond. Dat is hartverwarmend en zegt veel over de manier waarop in de markt naar Hoogmartens wordt gekeken.”

Kijken naar de toekomst

Tom Hoogmartens: “Zoals ik al zei was de continuïteit verzekeren onze eerste prioriteit. Daar zijn we in geslaagd, door de inspanningen van heel ons team, maar ook door de manier waarop leveranciers en andere stakeholders met ons hebben meegedacht. Dat we vanaf het eerste moment konden rekenen op zoveel goodwill, hebben we te danken aan het feit dat we als familiebedrijf al jarenlang samenwerken met onze leveranciers en er een sterke vertrouwensband mee hebben.”

Vertrouwen en doorzetting, het zijn woorden die ook Julie in de mond neemt. “Ik heb daags na de brand tegen de collega’s gezegd: ‘Er is maar één weg, dat is de weg vooruit. En laten wij als Hoogmartens nu net zeer goed zijn in wegen aanleggen’ (lacht). Het is natuurlijk zeer erg wat er gebeurd is met het bedrijf. Maar ik troost mij met de gedachte dat alles wat we verloren hebben in de brand, vervangen kan worden. Stel dat we vandaag nog in onze gebouwen zouden zitten, maar dat om een of andere reden een deel van onze mensen zou vertrokken zijn. Dat zou veel en veel erger zijn geweest. Ik wil ook niet overdreven optimistisch klinken, maar wat gebeurd is, heeft beslist ook een voordeel: plannen en projecten waar we al langere tijd over spraken, maar die te vaak uitgesteld werden, moeten we nu wel concreet vastpakken en uitvoeren.”

Hoe kijkt Tom Hoogmartens na wat gebeurd is naar de toekomst? “We blijven op onze site in Oudsbergen. Het afgebrande gebouw wordt volledig afgebroken en er zal een nieuw bedrijfspand uit de asse verrijzen. Het grote nadeel van de brand: we moeten nu veel tijd en energie steken in de heropbouw. Dat is tijd en energie die we niet aan andere zaken kunnen besteden. Maar het grote voordeel is dat we straks een nieuw gebouw met magazijnen kunnen neerzetten dat volledig gericht is op de toekomst.”

CONTACT

Heeft u een vraag voor Hoogmartens?

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.