12 december 2023
Hoogmartens kiest met REACCT voor duurzame signalisatieverlichting
Hoogmartens heeft de voorbije jaren belangrijke stappen gezet op het vlak van duurzaam en milieubewust ondernemen. Dit vertaalt zich onder meer in een doordachte keuze van grondstoffen en de elektrificatie van het wagenpark. Recent werd ook een opmerkelijke innovatie doorgevoerd wat betreft de signalisatieverlichting bij wegenwerken.
Veiligheid en duurzaamheid
CEO Tom Hoogmartens: “Tot nu toe maakten we voor signalisatieverlichting gebruik van wegwerpbatterijen, veelal van Chinese makelij. Die batterijen zijn goedkoop, maar gaan slechts zes tot acht weken mee en belanden daarna massaal op de afvalberg. Sinds kort kiezen we resoluut voor een andere aanpak die veel milieuvriendelijker is en op termijn zelfs minder zal kosten. Reacct, een start-up bedrijf uit Oudsbergen, heeft een alternatief ontwikkeld voor wegwerpbatterijen. Jos Symons, een van de oprichters van Reacct, kwam op zeker moment op het idee om met de restcapaciteit uit afgedankte fietsbatterijen, nieuwe herlaadbare blokbatterijen te maken. Die gaan, tussen de laadbeurten in, ruim drie keer langer mee dan wegwerpbatterijen. Dit garandeert bij wegenwerken een grotere veiligheid voor de weggebruiker. En uiteraard zijn deze blokbatterijen een stuk milieuvriendelijker: ze worden gemaakt van batterijen die al een eerste leven hebben gehad én ze zijn herlaadbaar. Bij aanschaf zijn ze duurder dan wegwerpbatterijen, maar je kan ze blijven gebruiken waardoor je op termijn je investering makkelijk terugverdient.”
Hoogmartens was onmiddellijk gewonnen voor het idee van Reacct, gebruikt de herlaadbare blokbatterijen inmiddels op zijn werven en hoopt dat andere bedrijven uit de wegenbouwsector even enthousiast zullen reageren op deze innovatie. “Maximaal verduurzamen is een opdracht voor heel onze sector”, aldus Tom. “Wij moedigen het gebruik van deze batterijen dan ook aan bij onze collega’s. Het is in wezen een eenvoudige manier om verspilling tegen te gaan, maar met zijn allen kunnen we hier écht een gigantisch verschil maken.”
Second life toepassingen
Jos Symons, de founding father van het milieuvriendelijke concept, legt uit hoe hij op het idee kwam. “Beroepshalve was ik vaak bezig met het herstellen van fietsbatterijen. Ik merkte dat zulke batterijen meestal werden weggegooid zodra ze aan capaciteit verloren. Een voorbeeldje: als je een nieuwe elektrische fiets koopt, krijg je de garantie dat je er pakweg 100 kilometer mee kan rijden alvorens je de batterij terug moet opladen. Na verloop van tijd verliest die batterij echter aan capaciteit en kan je er bijvoorbeeld nog maar 50 kilometer mee rijden. Als fietsbatterij voldoet ze dan misschien niet meer, maar ze beschikt nog wel over cellen met een restcapaciteit die je op een andere manier kan gebruiken. Bij Reacct geven we die cellen een tweede leven in nieuwe, herlaadbare blokbatterijen voor bijvoorbeeld signalisatieverlichting bij wegenwerken.”
Jos Symons onderstreept dat de blokbatterijen niet enkel toepasbaar zijn bij wegenwerken.
“Aannemers zullen ze gebruiken voor de signalisatie bij wegenwerken of op andere werven. Maar uiteraard kan je deze batterijen bijvoorbeeld ook aanwenden bij afsluitingen op evenementen of bij wegomleggingen. Ook de afvalbeheerders OVAM en Bebat zijn zeer enthousiast omdat ons product een perfecte industriële toepassing is waar second life batterijen probleemloos ingezet kunnen worden.”
De herlaadbare blokbatterijen van Reacct worden geproduceerd in maatwerkbedrijf Bewel in Tessenderlo. Samen met medewerkers van Bewel werd het fabricageproces dusdanig geoptimaliseerd dat het perfect werkbaar is voor maatwerkers en kwalitatieve producten afgeleverd kunnen worden.