29 november 2022
Hoogmartens aan de slag in de haven van Antwerpen
Hoogmartens heeft zopas een project uitgevoerd aan het Churchilldok in de haven van Antwerpen. Het ging om een belangrijke werf, niet in het minst omwille van het internationale karakter van de locatie. De opdracht werd uitgevoerd in onderaanneming voor HYE, een bedrijf gespecialiseerd in waterbouwkundige infrastructuurwerken.
Opdrachtgever voor de werken aan het Churchilldok is PSA International, een van ’s werelds grootste havenbedrijven met vestigingen in 42 landen en hoofdlocaties in Singapore en Antwerpen.
Dries Eerdekens, projectleider bij HYE, licht toe wat de werken precies behelzen: “Over een totale lengte van 1,5 km moet de kop van de kaaimuren van het Churchilldok afgebroken en heropgebouwd worden. Het is een omvangrijke opdracht die in totaal ongeveer anderhalf jaar in beslag zal nemen. Het werk ziet er concreet als volgt uit: langs de kant van het dok wordt de kademuur 25 cm ingezaagd; vervolgens wordt de muur machinaal verwijderd over een breedte van 3 meter landinwaarts. Voor de heropbouw van de kaaimuur worden eerst stalen staven chemisch verankerd in de wanden. Daarna worden wapening en bekisting aangebracht en wordt telkens over de lengte van een moot van 20 meter beton gestort. Waar nodig worden in die moten uitsparingen voorzien, bijvoorbeeld voor het plaatsen van ladders.”
Accent op planning en efficiëntie
In wezen gaat het niet om een zeer complex werk. Het accent ligt vooral op planning en efficiëntie. Dries Eerdekens: “Het zijn geen moeilijke constructies die we moeten bouwen en eigenlijk gaat het, moot na moot, om repetitief werk dat we in principe vrij snel kunnen uitvoeren. Wij werken als een trein: de sloper die de kaaimuur afbreekt loopt voorop; vervolgens zorgen we voor de bewapening en wordt het beton gestort; tot slot wordt de nieuwe kaaimuur afgewerkt. We kunnen in principe ongeveer twee à drie moten van 20 meter klaar hebben per week, op voorwaarde dat we van onze opdrachtgever PSA voldoende ruimte krijgen om door te werken. Hoe langer de stukken zijn die wij kunnen bewerken, hoe sneller de trein gaat lopen en hoe minder tijd we verliezen door opnieuw te moeten opstarten. Maar helaas is het voor PSA niet altijd mogelijk om langere stukken van de kade vrij te maken. Als er schepen moeten kunnen aanmeren op een bepaald ligplaats, moeten wij ons daar noodgedwongen aan aanpassen.”
Op een gedeelte van de werf loopt een oude riolering die door een team van Hoogmartens afgekoppeld, uitgebroken en vervangen is. Dirk Dignef had als projectleider de verantwoordelijkheid voor dit werk. “De bestaande riolering was volledig gescheurd en het was niet eenvoudig om ze te vervangen”, aldus Dirk. “Het was niet altijd even duidelijk waar de oude riolering zat en wat er precies onder de grond stak. Bovendien liep een gedeelte van de leidingen onder een spoorweg. We hebben daarom beslist om eerst een nieuwe zware riolering met diameter 1000 te leggen over een afstand van zo’n 250 meter. Pas nadat deze aangesloten was, hebben we de oude riolering opgebroken. Behalve voor het aanleggen van de nieuwe riolering stonden onze mensen ook in voor de asfalteringswerken naast de kaaimuren.”
Aparte werkomgeving
Ook Dirk Dignef bevestigt dat een goede planning en samenwerking cruciaal was bij deze opdracht. “We spreken hier echt wel over een zéér aparte werkomgeving. De renovatie van de kaaimuren is een omvangrijk werk, maar wordt extra bemoeilijkt doordat de havenactiviteiten aan het dok ongehinderd moeten kunnen doorgaan. Met bijvoorbeeld het lossen en laden van een containerschip is veel geld, tijd en organisatie gemoeid. Het is zeer begrijpelijk dat een bedrijf als PSA, dat de exploitatie van het Churchilldok beheert, voorrang moet geven aan de continuïteit van haar activiteiten. Dat dit niet altijd strookte met onze ideale planning en die van HYE, was onvermijdelijk. Maar gelukkig was onze samenwerking zeer goed en kwamen we steeds tot vlot werkbare compromissen met de opdrachtgever.”