15 mei 2024

Allgrounders voltooien project vrije busbanen in Diepenbeek

Op de Boudewijnlaan in Diepenbeek werden recent de vrije busbanen voor het trambustracé tussen Hasselt en Maasmechelen in gebruik genomen. Het vier kilometer lange traject maakt deel uit van het Spartacusplan waarmee De Lijn en de NMBS het openbaar vervoer in Limburg willen bevorderen. Bij Hoogmartens zijn we trots dat we aan dit maatschappelijk belangrijke project mochten meewerken.

Moeilijke werkomstandigheden

De werken voor de heraanleg van de Boudewijnlaan werden opgestart in augustus ’23 en waren behoorlijk omvangrijk. Projectleider Tim Gielen was verantwoordelijk voor de uitvoering. “De inrichting van de Boudewijnlaan is over een afstand van vier kilometer volledig hertekend. Langs beide zijden van de baan is de pechstrook omgevormd tot een aparte busbaan. We hebben de middenberm versmald van zes naar vier meter, zodat langs weerszijden voldoende ruimte vrijkwam voor een veilige weg met twee rijstroken en dus ook een volwaardige busbaan. Ter hoogte van de drukke Havenlaan hebben we de op- en afritten verlengd. Aan de Kempenstraat/Lentestraat werden de afslag- en de invoegstrook verlengd.”

De Boudewijnlaan werd op een zestal plaatsen verbreed langs de buitenzijden van de baan. De bestaande wegenis werd opgebroken, er werd voorzien in nieuwe funderingen en de aangrenzende grachten werden verlegd. Ook de middenberm moest volledig opgebroken en uitgegraven worden. Hier wachtte een onaangename verrassing. “Bij het opbreken van de middenberm zijn onze mensen op een oude asbestleiding gestoten”, vertelt Tim. “Die strekte zich uit over de volledige vier kilometer van de werf. De leiding moest uiteraard verwijderd worden en dat ging gepaard met een heel proces van extra werk, het rapporteren van de aanwezigheid van asbest, offertes aanvragen voor de verwijdering, enz. Op het moment dat we het asbest ontdekten hadden we al enige vertraging opgelopen. November was namelijk zo’n natte maand dat we de toplagen asfalt niet konden leggen. Daar kwam dus ook nog eens de ontdekking van het asbest bovenop.”

De werken aan de Boudewijnlaan gebeurden in opdracht van De Werkvennootschap. Werfleider voor De Werkvennootschap Jan Lathouwers blikt tevreden terug: “Ikzelf had aanvankelijk twijfels of deze werf niet té omvangrijk was voor Hoogmartens. Maar als ik nu terugkijk naar de samenwerking en het eindresultaat moet ik bekennen dat die vrees totaal ongegrond was. Hoogmartens heeft knap werk geleverd. Het team bestond uit zeer vriendelijke medewerkers en zowel met de project- en werfleiding als met de arbeiders was het bijzonder aangenaam samenwerken, ook als de omstandigheden tegenzaten. De ontdekking van de asbestleiding in de middenberm was bijvoorbeeld zo’n tegenvaller. Hoogmartens heeft echter snel geschakeld waardoor het probleem op drie weken opgelost was.”

Gevaarlijke verkeerssituatie

Niet alleen het weer en het asbest gaven problemen, ook de verkeerssituatie op de Boudewijnlaan zorgde voor hoofdbrekens. Tim: “De Boudewijnlaan is een drukke verkeersader die tijdens de volledige duur van de werken open moest blijven. We hadden een planning en fasering uitgetekend die ervoor zorgden dat de verkeershinder beperkt bleef. Tijdens de eerste fase werkten we telkens in werfzones van 200 à 300 meter lang. Op die plaatsen werd het verkeer van twee rijstroken naar één geleid. Buiten die zones kon het verkeer over twee stroken blijven rijden. Voor de veiligheid van de weggebruikers en van onze mensen gold gedurende de eerste fase van de werken een snelheidsbeperking tot 50km/uur, tijdens fase twee gold 70km/uur. Er was uitgebreide signalisatie voorzien, maar zeer veel chauffeurs hielden zich niet aan de snelheidsbeperking. Dat zorgde voor dusdanig gevaarlijke situaties dat we dit moesten melden aan onze opdrachtgever, de gemeente en de politie. Als gevolg hiervan heeft de politie meerdere flitsacties opgezet om hardleerse automobilisten aan te sporen trager te rijden.”

Jan Lathouwers: “Overdreven snelheid vormde écht een groot veiligheidsrisico, maar dankzij de goede communicatie met de signalisatieploegen en het kordate optreden van de politie zijn er gelukkig geen ongevallen gebeurd met medewerkers op de werf. Dat is voor De Werkvennootschap uiteraard zeer belangrijk.”

Door het slechte weer en de onvoorziene omstandigheden namen de werkzaamheden iets meer tijd in beslag dan gepland, maar de verkeershinder bleef evenwel beperkt en alle partijen kijken terug op een mooie eindresultaat. De vrije busbanen zorgen ervoor dat de bussen geen last hebben van gebeurlijke files en ook het autoverkeer kan vlot doorstromen. De nieuw aangelegde middenberm werd verfraaid met 109 bomen wat het groene karakter van de omgeving versterkt.

CONTACT

Heeft u een vraag voor Hoogmartens?

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.